VÝCHOVA DÍTĚTE
Učí se nejen děti, ale hlavně rodiče
Jako rodič vychováváte a dítě se od vás učí do života základní pracovní dovednosti, uspořádání rodiny a zodpovědnost za sebe sama.
Přitom, ani se to nezdá, ale vaše děti učí vás, jak je více vnímat, jak jim rozumět, učí vás společně komunikovat a vzájemně si naslouchat. Svým chováním vám signalizují, co vám nejde a vedou vás k důslednosti. Denně vás trénují v trpělivosti, v toleranci a v rodičovském řešení výchovných konfliktů s důsledností ruku v ruce s přiměřenou rodičovskou láskou.
Zásadní je význam denního režimu a pevného, ale laskavého, výchovného vedení.
5 nejdůležitějších bodů při výchově dětí:
Laskavost Odměňujte hlavně za maličkosti. Nejlépe ihned, ale i s odkladem je lepší než vůbec.
Důslednost Vyžadujte přesnost na minutu přesně. Příležitost v životě také nepočká.
Vzor Dejte dítěti za vzor někoho v okolí (rodič-dítě-manžel-partner-pedopsychiatr)
Vytrvalost Nenechte se znechutit „nudou“ a „opakováním“ ve výchově. Přinesou vám výsledky.
Důvěra Budujte vzájemnou důvěru (dítě – rodič – pedopsychiatr – klinický psycholog - učitel)
Denní režim a povinnosti
Denní režim je velmi důležitý pro úspěšné fungování rodiny. U dětí s ADHD to platí obzvlášť.
Každý den má mít svá pravidla a harmonogram. Denní rituály se odehrávají ve stejnou dobu – vstávání, hygiena, jídlo, škola, učení, odpočinek, spánek.
Během učení zařazujte pravidelné přestávky a vždy úkol dokončete. Zapojte děti do domácích prací. I děti se podílejí na chodu domácnost.
Na každou povinnost stanovte časový termín. Vždy trvejte na splnění tady a teď. Dopřejte dětem čas na odpočinek s dostatkem pohybu. Choďte s dětmi na vycházky.
PRAVIDELNOST
DŮSLEDNOST
ODPOČINEK
Volný čas a elektronická zařízení
Děti potřebují nechat mozek odpočinout. Ale!
Při hraní elektronických her si mozek neodpočine. Naopak, podává maximální výkon na soustředění a hromadí se hyperaktivita, nezdrženlivost a zvyšuje se impulzivita.
Hraním elektronických her se děti unaví a nebudou mít kapacitu zvládat další úkoly.
Toto pravidlo platí i pro dospělé.
POZOR NA HRANÍ ELEKTRONICKÝCH HER A JEJIC POUŽÍVÁNÍ JAKO ODMĚNY
Při dlouhodobém přetěžování hraním her, komunikaci na sociálních sítích, se zvýrazní ADHD příznaky a nastoupí těžká agresivita, zlostné reakce, poruchy chování, opozice, nezájem o okolí, vyčerpanost.
Nezřídka se dítě (ale i dospělý) dostává do stavu podobnému depresím. Zhoršené tiky signalizují únavu mozku.
Dochází ke zhoršení ADHD, obsesí, tiků, úzkostí, depresí a psychotických příznaků.
VZNIKÁ RIZIKO PSYCHICKÉ ZÁVISLOSTI, STEJNĚ, JAKO U DROG
U dětí s ADHD se psychický abstinenční syndrom zvládá podstatně hůře, než u dětí zdravých.
Doporučení:
Veškerá elektronika, včetně televize, maximálně na 1 hodinu denně.
U adolescentů i 2 hodiny, vyjma aktivit spojených se školou a studiem.